En blogg om bevingade vänner

Alla inlägg under maj 2011

Av Fågelskådaren - 30 maj 2011 18:15

Det är möjligt att den har kommit tidigare, i alla fall söderut.  Men idag har jag i alla fall hört dem.  Brukar normat kunna höra och se dem runt den 17/5 men det har ju varit lite svalt och blåsigt.  Jag har hittat bilden här intill på Internet.

Av Fågelskådaren - 27 maj 2011 17:00

...även grågök, är en fågel som främst är känd på grund av sitt lockläte och för att den lägger sina ägg i andra fåglars bo, så kallad häckningsparasitism.


Jag hörde den första gången idag från mina föräldrars balkong i Gästrikland.  Mina föräldrar hörde den något tidigare.


Bilden har jag hittat på Internet.  Men för rätt så många år sedan såg jag en gök rätt så nära över en tjärn i Gästrikland.  Jag och mamma hade härmat den och den kom flygande.  Minns att det var i mitten av juli, ev. den 16e så det var ju rätt så sent för att kunna höra göken.


 



 

Av Fågelskådaren - 26 maj 2011 19:26

...Pandion haliaetus) är den enda arten i familjen fiskgjusar (Pandionidae). Den är en medelstor, långvingad rovfågar som lever uteslutande av fisksom den tar i vattenytan


Jag har sett en fiskgjuse över sjön Malmjärn i Gästrikland men också någon gång över Stockholms ström.


(Jag har inte tagit bilden intill i menyraden).

Av Fågelskådaren - 23 maj 2011 19:42

...har jag tyvärr inte haft förmånen att få fota eller filma.  Men jag såg dock en och annan när jag reste runt i Israel i april 1990.  Bilderna här intill har jag hämtat på Internet.


Jag har valt att lägga in fåglarna i bokstavsordning men savannblåkråkan ser jag som "blåkråka" och får ligga under den ordningen.

Av Fågelskådaren - 22 maj 2011 19:41

...är mina egna om jag inte säger något annat.  Sädesärlorna här intill, "Kärleksakten" tog jag i eftermiddags med min systemkamera, Nikon D40X.


Även kajan fotade jag idag.

Jag kommer främst att skriva om fåglar som jag själv har sett/hört här hemma i Sverige eller utomlands.


 

Av Fågelskådaren - 22 maj 2011 18:32

...har ju sin charm, och och då oavsett om de är små eller stora, vanliga eller ovanliga.  Varje vår och försommar blir jag alltid så glad när det är mer "jubel i busken" igen.


Visst vill jag helst lägga ut bilder på fåglar som jag själv har tagit men ibland går det bara inte.  Men jag har i alla fall sett och hört kungsfåglar vid stugan i västra Gästrikland.

Kungsfågeln är Europas minsta fågel med en längd på cirka 9 centimeter och en vikt på 5-6 gram

(Har hämtat fotot på Wikipedia).


 



Av Fågelskådaren - 20 maj 2011 11:37

Undulaten har ju blivit en mycket populär burfågel men vild förekommer den i Australien och i huvudsak i inlandet.  Jag besökte bl.a. Alice Springs i början av mars 1995 och såg en del undulater.  De kan dra fram i stora flockar i Australiens inre.  Den vilda undulaten är ljusgrön med mörkblå fötter och något mindre än den tama. Fjäderdräkten är också vattrad.


Den här bilden har jag hämtat från Wikipedia. Det är en vild undulat i Alice springs.


 

Av Fågelskådaren - 15 maj 2011 15:33

...har nu kommit tillbaka.  Jag har t.ex sett sädesärlan och bofinken och även hört dem.  Har hört lövsångaren och svartvita flugsnapparen, men också svarthättan, tal- och rödvingetrasten.


Koltrasten stannar ju i landet ibland men dess vackra flöjtande sång har jag hört i västra Gästrikland.  Än har jag t.ex inte hört göken och trädgårdssångaren men det lär väl vara en tidsfråga.  Mycket snart hörs tornseglarens skriande igen.

Presentation

Arkiv

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Länkar

Björktrast/Snöskata

   

Blåkråka

 

Duva

 

Duva

 

Falk

 

Fiskgjuse

 

Fiskmås

 

Fiskmås

 

Fiskmås

 

Gråsparv

 

Gräsand

Gräsand

 

Kaja

 

Kanadagäss

Savannblåkråka

 

Skrattmås

 

Skrattmåsar

 

Sädesärlor

 

Tornseglare

 

Undulat i Alice Springs

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards